W czwartek, 13 listopada 2025 r., w Branżowym Centrum Umiejętności w dziedzinie budownictwa w Nysie odbyła się specjalistyczna konferencja poświęcona najnowszym trendom, technologiom i praktycznym wyzwaniom związanym z termomodernizacją budynków.
W wydarzeniu uczestniczyli nauczyciele przedmiotów zawodowych z zakresu budownictwa, instalacji i efektywności energetycznej, a także uczniowie szkół branżowych i techników z regionu. Konferencja zgromadziła osoby zainteresowane współczesnymi rozwiązaniami w obszarze energooszczędności oraz poprawy standardów technicznych budynków.
Wiedza ekspercka i aktualne wyzwania branży
Wśród prelegentów znaleźli się:
• dr hab. inż. Dariusz Bajno, prof. Politechniki Wrocławskiej – ekspert w dziedzinie budownictwa, technologii materiałowych oraz procesów modernizacyjnych w obiektach kubaturowych; specjalista w zakresie problemów termomodernizacji budynków wielkopłytowych.
• Barbara Lesik – koordynator Zespołu Przedsięwzięć WFOŚiGW w Opolu, specjalistka w zakresie efektywności energetycznej budynków, programów wsparcia, audytów energetycznych i standardów modernizacyjnych.
• Mariusz Tekliński – doradca energetyczny WFOŚiGW w Opolu, praktyk w zakresie diagnozowania efektywności energetycznej, przygotowania audytów oraz wdrażania działań poprawiających bilans energetyczny budynków.
Prelegenci zaprezentowali najważniejsze wyzwania współczesnej termomodernizacji, wskazali typowe błędy wykonawcze oraz przedstawili najlepsze praktyki wynikające zarówno z analiz teoretycznych, jak i doświadczeń praktycznych
Część praktyczna – kamera termowizyjna w działaniu
Dużym zainteresowaniem cieszyła się część praktyczna, w ramach której odbył się pokaz diagnostyki budowlanej z wykorzystaniem kamery termowizyjnej. Uczestnicy mogli zobaczyć na żywo:
• interpretację obrazów termowizyjnych,
• lokalizowanie mostków cieplnych,
• analizę strat ciepła,
• przykłady rzeczywistych problemów wykrywanych podczas badań IR.
Pokaz połączony był z omówieniem wybranych elementów audytu energetycznego, jego roli i znaczenia w procesie planowania prac modernizacyjnych.
Aktywna wymiana doświadczeń
Konferencja przebiegła w atmosferze dużego zaangażowania. Po części wykładowej odbyły się liczne rozmowy kuluarowe, podczas których nauczyciele i uczniowie wymieniali się doświadczeniami, zadawali pytania i dyskutowali z ekspertami o możliwościach praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy w edukacji zawodowej oraz w pracy projektowej.